Okosszemüveg – biztonságos vezetés?

Okosszemüveg – biztonságos vezetés? Már a 2010-es évek elején lehetett olvasni az okosszemüvegekről. Az első gyártók több-kevesebb sikerrel dobták piacra hasznos vagy inkább csak hasznosnak tűnő termékeiket. De nem mindegy, hogy okosszemüvegről vagy okos-szemüvegkeretről beszélünk.

 

Mi az az okosszemüveg?

Biztosan ismerik Tony Stark, a Vasember történetét. Talán látták is a filmben, milyen az, amikor a hős belebújik páncéljába, amely minden szükséges adatot, információt a szeme elé vetít. Valahogy így működik az igazán okos okosszemüveg is. Egy szemüveg, amely a szemünk elé írja ki az információkat egy kis képernyőre, képes fényképezni, hangutasításokat fogadni és a valós világban látottakat a virtuális világgal vegyíteni. Elképzeltek olyat is, amely agyhullámokkal irányítható, de ez még csak tervezési fázisban van: az információt az emberi agyból közvetlenül érkező jelek adják, a jeleket a fejhez érintkező elektródák érzékelik, majd továbbítják a szemüveghez. Az eszköz szemmozgást, UV-sugárzást is mér, sőt a tervezők szerint ez a kis kütyü segít jó formában maradni agytornával és meditációs gyakorlatokkal. 

 

Folyamatosan bővülő okosság

A kiterjesztett valósággal (AR) az okosszemüvegek képesek lehetnek digitális információkat a fizikai világra helyezni, így új módon segítik a környezettel való interakciót. A kiterjesztett valóság a valódi világ és a virtuális tér összemosásából jön létre. Ez egy sokkal bonyolultabb technika, mint a korábban ismert virtuális valóság, hiszen itt nemcsak előre el kell készíteni egy elképzelt teret, hanem ez a technológia a valódi környezetben ad virtuális elemeket. Ezt navigációra lehet használni: ilyenkor nem egy „szimpla” térképet kirajzolva jelenne meg, merre kell menni, hanem egy képernyőn az autónk előtti valós forgalom videófelvételét látnánk, és erre az élő, valódi képre rajzolná rá a rendszer, hogy merre menjünk tovább
Az okoszemüvegeknek van olyan típusa, amely főleg biciklisták és futók számára készült. Ebben több környezetmérő eszköz van, de talán a legfontosabb része a HD-kamera és a GPS, melyek segítségével akár az útvonalat is a szemünk előtt tervezi meg, és adja az utasításokat, merre menjünk, hogy elérjük a kívánt célt. A szemüveg képes statisztikákat készíteni a teljesítményünkről, és megjeleníteni minden információt a szemünk előtt. 
Egyes típusok nemcsak pl. mobilértesítéseket jelenítenek meg, de képesek az okosotthon termékekkel is együttműködni és az azoktól érkező információkat is megjeleníteni. Akár okosporszívót, okos-villanykapcsolót vagy -kamerát is lehet aktiválni szemüvegen keresztül, nem szükséges hozzá a telefont kézbe venni. Az már, mondhatni, alap, hogy telefonnal összekapcsolva hívásokat bonyolíthatunk vele, hisz van benne hangszóró és mikrofon is. 

(Forrás: Tech Gear YouTube csatorna)


A mesterséges intelligencia megjelenésével és folyamatosan bővülő funkcióival az eszköznek kérdéseket is tehetünk fel szóban, amelyekre a választ kivetíti a szemünk elé (heads-up display). A legutóbbi koncepciótermékbe egy 5 MP felbontású kamera is került, amelynek segítségével a szemüveg képes akár lefordítani a látott szövegeket
A virtuális valósággal (VR) egyes okosszemüvegek VR-képességeket is kínálnak, vagyis 3 dimenziós világot, amelyben a felhasználók azt az élményt élik meg, mintha ténylegesen ebben a világban lennének.

 

A technológia buktatói

Kellemetlen meglepetések

De gondoljuk csak végig, milyen hátrányai lehetnek ennek a sok okosságnak! Tekintettel az intelligens szemüvegek adatgyűjtési lehetőségeire, jogos aggodalmak merülnek fel a felhasználók magánéletével és adatbiztonságával kapcsolatban. A folyamatos képrögzítésnek köszönhetően az eszköz bárki arcát képes rögzíteni észrevétlenül, ezáltal a személyiségi jogok sérül(het)nek
A hangvezérlés is nagyon kellemetlen tud lenni, ha valaki mellettünk pont egy „vezényszót” használ hangosan, amit nem szerettünk volna alkalmazni vagy kivetítve látni a szemünk előtt. 


Figyelemelterelő?

A másik nagy problémának azt látják szakemberek, hogy az okosszemüveg eltereli az emberek figyelmét. Egy egyszerű séta közben is könnyen eleshetünk, ha elbámészkodunk, vagy éppen valami feliratot olvasunk – képzeljük el, ha ez a szöveg még közvetlenül a szemünk előtt is „lebeg”. Emlékezzünk csak vissza, hogy amikor elindult a Pokémon Go – egy 2016-os kiterjesztett valóság (AR) mobiljáték, amellyel virtuális lényeket kellett felkutatni, megtalálni –, hányan szenvedtek balesetet, miközben telefonjukba meredve hajkurászták a virtuális szörnyecskéket (pokémonokat). Volt közöttük, aki autóbalesetet szenvedett, szökőkútba esett, szívinfarktust kapott, vagy éppen szikláról esett le a nagy „vadászat” közben.  
Egyébként a vezetésre gyakorolt hatás tekintetében megosztó vélemények alakultak ki. Vannak, akik azt vallják, biztonságosabb, ha az okosszemüveggel leváltják a telefont, mert ezzel csökkenthetik a felhasználók ösztönös mozdulatait, hogy állandóan mobiljaikra pillantsanak az értesítések és üzenetek miatt. Valószínűleg éppen ezért született az a döntés, hogy okosszemüveget vezetés közben jelenleg még nem engedélyezett használni.


Függőséget okoz?

Az okosszemüvegek használatával együtt járhat a túlzott függőség veszélye is, ami negatív hatással lehet a vezetői képességekre. Ha a vezetők túlságosan hagyatkoznak ezekre a technológiákra, például a navigáció vagy a távolságtartás tőlük független, automatikus figyelésére, akkor azzal kockáztatják, hogy elszoknak az alapvető vezetési készségek gyakorlásától

Az idő múlásával ez a vezetési készségek eróziójához vezethet, mivel a vezetők egyre kevésbé hagyatkoznak a saját ítélőképességükre és reflexeikre, és egyre inkább az okosszemüvegek által nyújtott segítségre támaszkodnak. Ez nemcsak a vezetési képességek elvesztését jelenti, hanem a technológiától való fokozott függőséget is. 

Ha ez a függőség olyan mértékűvé válik, hogy a vezetők képtelenek navigálni vagy biztonságosan vezetni anélkül, hogy az okosszemüveg végig instruálja őket, akkor a túlzott technológiai függőség komoly biztonsági kockázatot jelenthet. 
Ezenfelül ez a függőség további problémákat is okozhat, ha a technológia meghibásodik vagy elérhetetlenné válik.


Szemfáradtság

Az okosszemüvegek, mint minden képernyőn alapuló technológia, egyedi kihívásokat vetnek fel a szem egészségét illetően. Hosszú ideig tartó, szakadatlan használatuk esetén előfordulhat, hogy a felhasználók szembántalmakat tapasztalnak, mint például a szemek fáradtsága, szárazsága, vörössége vagy akár égő, szúró érzés. 
Ez a probléma különösen hangsúlyos lehet, mivel az okosszemüvegek közvetlenül a felhasználó látómezőjében jelenítik meg a digitális információkat, ami fokozhatja a szemek terhelését. A hosszú távú következmények még nem teljesen ismertek, és további kutatásra van szükség, de a folyamatos használat biztosan fokozhatja a digitális szemfáradtság kockázatát.

 

Okos-szemüvegkeret?

A vezetésre gyakorolt negatív hatás kikerülhető, ha okos-szemüvegkeretet használunk. Ebben a keretben a lencsék semmilyen extrát nem kínálnak technológiai szempontból, sőt a gyártó részletes leírása alapján „hagyományos” optikusok csiszolhatják bele a felhasználó szemének megfelelőt. Viszont a keretbe elhelyezett hangszórók által tulajdonképpen egy fejen hordott okoshangszóróról van szó, amely a fül közelében, másokat nem zavaró hangerővel tud tájékoztatni minket, a szintén beépített mikrofon segítségével pedig diszkréten beszélgethetünk az éter túloldalán lévő partnerünkkel. 


Útravaló

Természetesen azt sem szabad elfelejteni, hogy a technológia fejlődésével az előnyök és hátrányok helyzete változhat. Az új modellek kezelhetik a jelenlegi hátrányok egy részét, a törvények és rendeletek pedig alkalmazkodhatnak a változó technológiához. 
Akár okosszemüveg, akár okos-szemüvegkeret, a közlekedésben első a biztonság. Nagyfokú figyelem szükséges az utakon minden résztvevőtől. De bármennyire figyelmesek, előrelátók vagyunk, következetesek a kocsink karbantartásában, váratlan helyzetek bármikor felléphetnek.  
A váratlan helyzetekre nyújt segítséget az MVM Úton SOS autós asszisztencia biztosítása, amelyet már javítási asszisztenciával egybekötve is kérhetnek az ügyfelek. A nap 24 órájában elérhető vele az azonnali segítség a gépjárművel történő közlekedés során, függetlenül az autó életkorától és típusától.

Kösse meg online 5% kedvezménnyel!