Black Friday – biztonság vagy őrület?

Black Friday – biztonság vagy őrület? Mi jut a legtöbb ember eszébe a Black Friday kifejezésről? Ó, IÓ, CIÓ – és nem vakáció, hanem AKCIÓ! Akció akció hátán, üzletek, kereskedők tömkelege, százalékok tucatjai, vásárlók ezrei. Amerikából átvett szokás, akárcsak a halloween vagy a Valentin-nap. A Fekete péntek elnevezés eredetileg nem pozitív dolog miatt született, hisz a „fekete” melléknevet azokra a napokra alkalmazzák, amikor csapások történtek.

A Black Friday története

A Black Friday a hálaadás utáni pénteket jelenti az Egyesült Államokban, hagyományosan ez a karácsonyi vásárlási szezon kezdete. Az üzletek ilyenkor hatalmas akciókat hirdetnek, korán nyitnak és későn zárnak, tulajdonképpen 24 órában nyitva állnak a vevők tömegei előtt. Sőt, manapság a Black Friday már nemcsak egyetlen napból áll, hanem akár egy hétvégén át vagy szélsőséges esetben egy hétig is eltarthat. 
Az elnevezés Philadelphia rendőreitől ered. Fekete pénteknek nevezték a hálaadás napja utáni káoszt, forgalmi torlódást, ami akkor a várost jellemezte a vásárlási láz beindulásával. Az 1980-as években a Black Friday kifejezés általánosan elterjedtté vált Philadelphiában, a kereskedők pedig kénytelenek voltak közbelépni, hogy a negatív jelentést megváltoztassák és a saját hasznukra fordítsák. A kiskereskedők akkoriban az év nagy részében (januártól novemberig) pénzügyi veszteséggel működtek, és nyereségüket az ünnepi időszakban termelték, amely a hálaadás másnapján kezdődött. A számviteli nyilvántartásokban piros tintát használtak a negatív összegek és fekete tintát a pozitív összegek megjelenítéséhez. A fekete péntek ezen elmélet szerint annak az időszaknak a kezdete, amikor a kiskereskedők már nincsenek „pirosban”, hanem elkezdenek nyereséget termelni.  

Vásárló pár

Ünnep vagy őrület? Biztonság vagy veszély?

Nem számít hivatalos ünnepnek, de az emberek tömegesen vesznek ki szabadságot erre a napra, hogy elmehessenek vásárolni. Aznap korán kelnek, hogy mielőbb elkezdhessék a vásárlást, hajlandók órákon át sorban állni, vagy ha nem, akkor valakinek fizetni azért, hogy helyettük álljon a sorban. Környezetvédő szervezetek évek óta ezen a napon rendezik meg a Ne vásárolj semmit! napot, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire hívják fel a figyelmet. 
Amerikában a Black Friday már életeket is követelt. 2008-ban egy New York-közeli áruházban halálra tapostak egy bolti alkalmazottat hajnali 5 órakor, amikor nyitás előtt pár perccel a tömeg beszakította az áruház üvegajtaját.  2011-ben egy nő paprikaspray-vel fújta le társait, hogy hozzájusson a kiszemelt videójátékhoz, 2013-ban az egyik üzletben az akciós televíziók körül tört ki verekedés. Egy weboldal szerint (blackfridaydeathcount.com) 2006 óta a fekete pénteki áldozatok száma: 17 haláleset, 125 sérülés. 

Biztosítva a mosolyt és elégedettséget

Azért a Black Friday hozott mosolyt is sok ember arcára. Az egyik család férfi és női tagja megosztotta egymás között a házimunkát. Pont úgy esett, hogy a férfinek éppen a nagy akciók első napján kellett először mosogatnia. Kinyitotta a csapot, benedvesítette a kezét, majd elzárta a csapot, megtörölte a kezét, és kocsiba pattant. Pár óra múlva egy mosogatógéppel tért haza. Természetesen a hatalmas engedményre fogta a vásárlást, miszerint kihagyhatatlan ajánlat volt. 
Egy másik férfi szintén a csábító árak miatt ugrott be munkából hazafelé a műszaki boltba, és vásárolt a feleségének egy telefont, csak úgy. Az asszony könnyekkel a szemében fogadta, és azt mondta: „Drágám, nem felejtetted el, annyira boldog vagyok!” A férfi talán azóta sem tudja, hogy miről beszélt kedvese, mit is felejtett el. 
Volt példa kávéimádó vásárlóra is, aki az egyik legdrágább és legmodernebb kávéfőző vásárlásakor kérte, ne tegyék a blokkot a szatyorba, nehogy a felesége meglássa, mert még ez az akció sem elég arra, hogy elkerülje a veszekedést. 
Az egyik baráti házaspár férfi tagjának idővel az tűnt fel, hogy rendszeresen a Black Friday után kerülnek elő felesége „régi, csak még nem láttad” extra csinos ruhái.

Vásárlás után lány ül a kanapé előtt

Magyar Fekete Péntek – valóban biztonságban

Magyarországra 2012-ben kezdett el beszivárogni a Black Friday. Itthon elsősorban az online webáruházak hirdettek akciókat. Az egyik legnagyobb, műszaki cikkeket forgalmazó webáruház szerverei már korán reggel leálltak a szokásosnál 30-szor nagyobb leterheltség miatt. Ennek ellenére, saját bevallásuk szerint, a nap forgalma minden elképzelésüket és várakozásukat felülmúlta. Ugyanezen cég egy másik évben hackertámadással küzdött meg az akció ideje alatt. Magyarország egyik legnagyobb webáruháza pedig átlagos napi forgalmának százszorosát produkálta első Black Friday-akciójában. A fogyasztók zöme rendkívül ár- és akcióérzékeny, és tény, hogy egy-egy akciós termékkel olcsóbban ki lehet hozni a karácsonyi ajándékozást, de kérdés, hogy vajon mennyi ebből a felesleges vásárlás, amikor csak azért veszünk meg valamit, mert most olcsóbb? Egy felmérés szerint a magyarok több mint fele hallott már az akcióról, és közülük minden harmadik vásárolna is ezen a napon, ráadásul 40 százalékuk online csatornán keresztül. Az online vásárlás népszerűsége töretlen, amihez nagyban hozzájárultak a koronavírus-járvány okozta korlátozások is. Mégiscsak könnyebb a meleg lakásban, pizsamában ébren maradni éjfélig egy jó kis akció kedvéért, mint nagykabátban nyomorogni a bevásárlóközpontban. 

A Black Friday legnépszerűbb termékei a műszaki cikkek. Idei jóslatok szerint – már csak a foci-vb miatt is – a televíziók lesznek a legkelendőbbek, de mindig nagy érdeklődést mutatnak a vásárlók az okoseszközök iránt is. Nem mindegy, hogy ezeket a műszaki cikkeket meddig élvezhetjük, még akkor sem, ha kedvezményes áron jutottunk hozzájuk. Nem árt, ha a vásárló kiegészíti a vásárláskor kapott alapgaranciát mind időben, mind szolgáltatásban, hogy ezzel is saját kényelmét és biztonságát növelje.  Az Otthon SOS Garancia biztosítással a gyártói, forgalmazói garanciaidő lejárta után is biztonságban tudhatja hűtőjét, mosógépét, mikrohullámú sütőjét és számos egyéb otthoni elektromos készülékét. Hiba esetén rövid időn belül szerelőt küldünk, szükség esetén gondoskodunk a készülék szervizbe szállításáról, majd hazajuttatásáról. Kárbejelentésenként akár 500 000 Ft kártérítést fizetünk. Az alapszolgáltatás kiterjeszthető törés- és beázásvédelemmel laptopra, táblagépre, okostelefonra és digitális fényképezőgépre, ebben az esetben végleges kár esetén akár 200 000 Ft kártérítést fizetünk.