Két keréken az utakon – azért ehhez is jól jön a baleset-biztosítás
Az említett járművek elsősorban a fiatalok és a turisták közkedvelt utazási eszközei, de mára már egyre több felnőttet is látunk elektromos rollerrel érkezni a munkába.
Hogy miért is éri meg az e-rollert választani? Mert gyors és egyszerű. Ez a rövid válasz, de nyilvánvalóan ennél sokkal többet tud egy ilyen elektromos szerkezet. Először is kezdjük az előző tömör mondat hosszabb kifejtésével. A roller kicsi és kompakt, méretéből adódóan azt gondolhatjuk, hogy könnyedén tud vele az ember szlalomozni az autók, biciklik, illetve gyalogosok között, ezzel kikerülve a csúcsidőben már megszokott dugókat, amivel lényegesen csökkenthető a menetidő. Azonban tisztában kell lennünk azzal is, hogy ez balesetveszélyes.
A gyorsaság mellett ugyancsak nagy előnye, hogy környezetbarát. Mivel elektromos árammal működik, ezért semmilyen káros anyagot nem bocsát ki, amellyel a levegőt szennyezhetné. Továbbá az utóbbi időben jelen lévő koronavírus-helyzet miatt fontos megjegyezni, hogy a roller szabad téren, friss levegőn használható, valamint egyszemélyes, így ezzel a közösségi közlekedési eszközök zsúfolt járatai is elkerülhetők, tehát összességében védjük a saját és a körülöttünk lévők egészségét.
Ahhoz, hogy elektromosroller-használóvá váljunk, nem kell mást tennünk, csak letölteni az adott cég telefonos applikációját, amellyel lefoglalhatjuk és beüzemelhetjük a rollereket. Természetesen az e-rollerek használatánál ugyanúgy figyelni kell a megfelelő védőfelszerelésre, mint egy kerékpár vagy motor esetében. Ugyan nem kötelező, de nagyon ajánlott sisakot, valamint a balesetek megelőzése érdekében láthatósági mellényt vagy pántot hordani a rolleren is.
Mint minden jármű, az e-roller is rejt magában némi veszélyforrást, tekintve, hogy leginkább a fiatalabb korosztály kedveli, hiszen nem szükséges hozzá jogosítvány. Ebből azonban az is következik, hogy a lelkes használók egy része nem feltétlenül rendelkezik kellő KRESZ-ismeretekkel.
A legfrissebb információnk szerint a közelmúltban KRESZ-módosítási javaslatot nyújtottak be az e-rollereket érintően, mivel a jármű KRESZ-en belüli tisztázatlansága több problémát is okozott a rendőröknek, valamint az ügyészeknek is. Eddig sok esetben kerekpárként, azonban előfordult olyan is, hogy kismotorként tekintettek az elektromos rollerekre egy baleset vizsgálatakor Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, aki a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója volt, azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:
- Motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű;
- Ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amelyet legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt, és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
- Nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, amely nem kis teljesítményű motoros roller.
A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedési szabályok vonatkoznának egyes kivételekkel, mint például, hogy rolleren utast szállítani nem megengedett, és az alkalmazható legnagyobb sebességet egységesen 25 km/órában maximalizálnák. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de utast szállítani ezen sem lehetne, továbbá ennek vezetését a 16. életév betöltéséhez kötnék.